Call Us! 1-800-555-5555

Regeneracja FAP

Wymagania środowiskowe, jakie są nakładane na producentów samochodów, powodują wdrażanie wielu nowych rozwiązań. Za jedną z głównych przyczyn smogu, podawana jest emisja cząstek takich jak PM 2,5 lub PM 10. Cząstki te mogą emitować silniki spalinowe i są one na tyle duże, że traktowane są jako cząstki stałe. Jedną z metod rozwiązania tego problemu było wdrożenie w autach z silnikiem diesla filtrów cząstek stałych zwanych DPF. Obecnie DPF-y coraz częściej możemy spotkać nie tylko w samochodach z silnikami wysokoprężnymi, ale również w silnikach benzynowych. Standardowy DPF ma żywotność 80-120 tys. kilometrów. Po tym czasie wymagana jest jego wymiana lub regeneracja. Regeneracja jest najczęściej wybierana, ponieważ jej koszty są zdecydowani mniejsze. Co jednak jeśli mamy filtr FAP.

Gdzie regenerować filtry?

Zanim zaczniemy w ogóle roztrząsać, jakie są różnice pomiędzy DPF oraz FAP, dobrze jest zastanowić się, gdzie udać się w ogóle na regenerację. Bardzo wiele warsztatów od lat reklamujący się jako fachowcy w regeneracji, w rzeczywistości specjalizowali się w wycinaniu filtrów cząstek stałych. Często nie mają dlatego zbyt dużego doświadczenia. Podobnie jest z częściami zamiennymi oraz sprzętem i chemią, konieczną do wyczyszczenia filtra. Najlepiej jest skierować się od razu do warsztatów, które są sprawdzone i mają wielu zadowolonych klientów. Przykładem takiego warsztatu jest Turbokrymar w Białymstoku. W regionie Białostocczyzny Turbokrymar jest niekwestionowanym liderem regeneracji filtrów cząstek stałych, na co zapracował sobie rzetelnymi usługami i solidnym zapleczem sprzętowym.

DPF oraz FAP – o co chodzi?

Wiele osób chcąc regenerować filtr, staje ze zdumieniem, kiedy dowiaduje się, że zamiast spodziewanego filtra DPF ma filtr FAP. Często klient taki wpada w popłoch i nie wie co zrobić. Najlepiej jest nieco ochłonąć, pojechać do eksperta np. do Turbokrymar i dowiedzieć się co to jest FAP. Do określania filtra cząstek stałych przyjęło używać się skrótów pochodzących z języków obcych. Mamy zatem:

– DPF – ang. Diesel Particulate Filter,

– GPF – ang. Gasoline Particulate Filter,

– FAP – fr. Filtre A Particules.

Czy FAP jest zatem tym samym co popularny DPF, tylko różniący się nomenklaturą? Odpowiedź jest niejednoznaczna: czyli i tak i nie. FAP i DPF mogą być tym samym, ale nie muszą. Filtry cząstek stałych występują pod trzema podstawowymi postaciami:

– suchy DPF: cząstki stałe sadzy zbierają się na filtrze, a kiedy czujnik wskaże jego zapełnienie, komputer steruje procesami wypalania filtra, co realizowane jest poprzez dodawanie do silnika dodatkowych dawek paliwa. Podnosi to temperaturę spalin co oczyszcza filtr,

– filtr z dodatkiem do paliwa (potocznie zwany FAP): zasada działania jest zbliżona jak w filtrze pierwszego rodzaju, z tą różnicą, że przy zbiorniku do paliwa umieszczony jest mały pojemniczek, którego zadaniem jest dozowanie specjalnego uszlachetniacza najczęściej na bazie chromu, który wspomaga proces wypalania sadzy,

– filtry DPF z dodatkowym wtryskiwaczem: wypalanie sadzy odbywa się poprzez wtryskiwanie paliwa za pomocą dodatkowego wtryskiwacza bezpośrednio na filtr.

Drugi z wymienionych rodzajów filtrów, szczególnie mocno upodobały sobie dwa francuskie koncerny Peugeot oraz Citroen i dlatego często, jeśli mówimy, że ktoś ma filtr cząstek stałych FAP, to przeważnie ma na myśli filtr z dodatkiem do paliwa. Regeneracja FAP w rzeczywistości niewiele różni się od DPF suchego. Niewielkie różnice mogą polegać na tym, że regeneracja FAP wymaga nieco innej chemii do czyszczenia chemicznego, z powodu wymienionych wyżej dodatków na bazie chromu.

Leave a Comment